Thursday 20 October 2011

Soal Cinta dan Jodoh

As time goes by aku telah pun berusia 27 tahun..dan sepanjang laluan banyak pengalaman yang aku kutip. Kali aku nak cerita tentang perkara yang jarang2 sekali org dan kawan2 aku dengan aku cakap mengenainya..Iaitu soal cinta dan jodoh...aku selalu mengelak apabila nk berckp mengenainya..bukan x mau ckp ttg ni..cuma x ada apa2 yg boleh dicakpkan..

Bnayk kawan2 dan sedara mara tanya ttg ni..and jawapan standard aku ialah.."tolong la carikan"... Hakikat soal cinta dan jodoh ini aku serahkan sepenuhnya pada Allah yang Maha Esa..Yang Maha Pengasih ..Yang Maha Penyayang...

Kalau dulu mak aku x pernah nak persoalkan tentang perkara ini, namun sejak akhir-akhir ini isu ni selalu di sebut2.. tidak lah seperti memaksa dan mendesak..cuma ada "hint"2 yg selalu di beri.. Dia selalu cakap.." mak doakan yang terbaik untuk anak mak nih..semoga dapat jodoh yang baik, beriman dan yang bertanggungjawab"..dan setiap kali jugalah aku mengaminkan dengan bersungguh2..Bagi aku doa ibu sangat sangat mustajab dan berkat..Moga2 dengan doanya dan restu darinya..Allah memperkenankan doa kami...Aminnn...

Aku ni di besarkan dalam suasana yang ketat dengan displin..Arwah abah mmg x suka anaknya berpeleseran x tentu hala..tanpa arah tujuan..dan setiap gerak geri di kawal...even kalau nak pergi library..dia akan tanya pergi dgn apa, dengan sapa, pukul berapa balik...dan kalau x balik dlm waktu tu..dia akan minta mak call..untuk tanya kat mana sekrang..dan sebenarnya aku amat bersyukur dapat parent mcm ni kerana kalau mereka x buat macam ni..x taw la mcm mana agaknya aku nih...di besarkan di tengah2 kota KL yg mcm2 ada..adalah satu tugas yg amat berat untuk mak ayah aku mendidik anak2 nya supaya tidak tersasar..Dulu masa zaman2 sekolah / remaja..aku selalu juga tertanya2 knp mak ngan abah begitu ketat kawal kami...tengok kawan2 lain..bebas keluar..pergi tengok wayang...pergi jalan2, ( Kalau nak jalan2 mesti ada abg atau mak atau adik2 yang lain) aku rasa jeles ngan kawan2 waktu tu..but akhirnya aku realize yg apa yg parent aku buat menjadikan aku seperti sekarang.. walaupun banyak kekurangan di sana sini tapi aku berazam untuk tidak melakukan sesuatu yg memalukan mak dan abah...Mak pernah cakap..mak abah ni dah la x lawa..jadi jaganlah di contengkan arang ke muka kami..lagilah org nampak kami ni buruk..aku terkesan sangat dengan ayat ini..walaupun ayat ni nampak simple tapi penuh makna tersirat dan tersurat...


So dgn environment mcm ni..aku kurang memikirkan sangat soal cinta...serius!..bukanlah ia bermaksud aku x ada suka ssorg..menipu la kalau aku cakap x de perasaan tu..biasalah..zaman remaja ni..mmg akan akan begitu..suka org ini dan suka orang itu..tp ia x lebih dari perasaan suka... bila dah kerja..aku mula sibuk dgn kerja..org kata aku ni workoholic..ntahla..mungkin kot..sbb aku x suka kalau ada kerja yg x jalan atau kerja yang x jadi.. di tambah juga dengan study..mengurangkan aku untuk memikirkannya..tp mcm aku cakap tadi la..menyukai org tu ttp ada...hahahaha..cumanya masalah sekrang ni i dont know how to move to first step..malulah!....(Blushing)..hahahah..

Baru tadi sembang2 dgn ex boss pasal isu ni..and dia cakap..sister..this is the right time la for u.. sy ckp..Dr X carikan untuk saya..and dia cakap jangan lupa untuk berdoa setiap kali solat... and dia juga ada bg taw..kalau ada apa2 spesific doa untuk dia bacakan depan kaabah..bagi tau la (Dia akan berangkat ke Mekah menunaikan Haji tahun ini-moga dapat haji yang mabrur)..rasa sgt terharu...huhuhu...

Ex2 boss sy yang lain juga sgt memberi motivasi..daripada boss yg mula2..hingga kini..mereka x pernah menyebabkan saya demotivate. Motivasi dari segala segi..they give me full of support..

Thanks to all..saya sayang semua...bye..jumpa lagi..

No comments:

Post a Comment