Tuesday 11 October 2011

10 October..........

Semalam, 10 October 2011 genap 2 tahun pemergian abah ke rahmatullah..Aku masih ingat macam mana keadaan waktu ini..Pada jam 5.30 pagi abah meghembuskan nafasnya yang terakhir...rasa sebak dan x tahu apa nak buat awaktu tu..bingung...3 bulan sebelum tu, abah nak rebah sewaktu dia nak masuk ke tandas..nasib baik mak sempat sambut abah dan kami adik beradik ampu abah sebelum dia jatuh..lepas tu bw terus ke hospital..Doktor buat angiogram, check kalau2 abah ada sakit jantung..mmg ada. Pada waktu yang sama abah masuk hospital, kakak ipar melahirkan cucu abah yang pertama..Syukur sangat arwah abah sempat melihat keturunannya. " Muhammad Irfan Haziq".

3 hari sebelum dia "pergi", kejadian sama berulang..pagi tu, abah kata dia x larat untuk bangun untuk pergi tandas..x de daya langsung katanya..kaki abah x rasa apa2..mungkin kebas..mak kata x per..nanti mak bersihkan (mak saya sangat tabah, saya sangat mengkagumi ketabahan dan kesabaran dia)..kami anak2 waktu tu bekerja..jadi nya mak cerita..dia panggil pak teh yang kebetulan bukak kedai berhadapan dengan rumah kuaters UM yang kami diami.. untuk bantu mak...dan mak call pejabat keselamatan UM untuk minta bantuan.. kemudian kawan2 abah dari keselamatan UM bantu abah, angkat dan hantar ke hospital..lepas abah dah masuk hospital..dah masuk ke wad emergency..baru mak call kami...tp mak kata kat kami jangan risau sbb abah ok dan abah siap pesan tolong belikan mee hoon sup untuk dia..

Malam tu abah kena wat dialisis (seperti biasa hari isnin, rabu dan jumaat..mmg abah akan buat dialisis-dah derita menghidap penyakit ni sejak 5 tahun sebelum tu..since 2005)..abang dan kakak bw anak mereka yg berusia 3 bulan waktu itu..mula2 anak tu diam aje..x menangis pun..bila abah pegang jer..dia terus menagis sekuat hati..kami heran juga..bila abah dah pegang2, cium2 dan peluk2 cucunya..dia kata kat abg, bw balik la..yg herannya..bila pijak jer pintu lif..anak ni terus senyap..macam x der apa2 pun benda yg berlaku.(mungkin waktu ini anak kecil ini mengetahui yg datuknya x lama)..

Esoknya, lepas balik dari keje..abah minta belikan nasi goreng seafood..dan mcm biasa aku dan adik2 tunaikan la permintaanya..malam tu sekali lagi abah kena dialisis..Doktor kata kena buat..so, malam tu..seperti selalunya kami temankan mak dan abah masa dialisis..Selalunya..kami teman x lama..tapi malam tu since lepas dialisis abah kena masuk wad balik..kami teman abah dan mak hingga abis dialisis dan teman mereka sampai ke wad..Sehingga pukul 1.30 pagi..Abah kata pegi la balik dah pukul satu pagi dah..berani ker balik...kami jawab kami berani jer..sebelum balik tu macam2 la abah pesan...(abah mmg selalu pesan macam2 kalau dia x der kat rumah)-contohnya nanti jangan lupa tutup gas bila dah guna, jangan lupa kunci pintu..kat umah sebelum keluar..kena tutup tingkap-takut nanti kena tempias hujan..so malam tu lepas salam dan cium pipi abah kami adik beradik pun balik..rupanya malam tu la last kami bercakap2 ngan abah...

The next day( hari jumaat), pagi tu mak cerita kat sy, dalam pukul 6.30 am abah minta mak call kami..kejutkan bangun..abah mmg rutinnya..selalu akan kejutkan kami bangun w/pun kami kunci jam..tapi biasa la..bila kunci jam..tutup..and tido balik..abah akan jerit panggil nama kami untuk bangun...itu mmg abah selalu buat..so pagi tu ..agaknya..dia menjalankan rutinnya untuk kali terakhir...

Mak kata dalam pukul 7.30am ada la Doktor pelatih ni datang nak ambil darah...abah pesan kat dia..kalau kamu x dapat amik darah pakcik dengan 3 kali cucuk, panggil doktor yg betul untuk buat..tp doktor tu dah 3 x amik darah x dapat2 and keep pujuk abah untuk diambil darah lagi..abah mungkin marah dan naik darah and suddently dia kata dia x leh bernafas...masa tu abah di beri bantuan oksigen dan bila doktor check..tekanan darah abah x stabil (mmg pada awalnya sy salahkan doktor pelatih tu tapi bak kata mak dan adik bongsu saya- dia hanya penyebab kejadian..yang menetukan ajal maut itu adalah Tuhan). Mak terus call kami..pagi tu saya mmg rasa berat nak pergi kerja dan dah siap2 bg tahu kat boss sy nak masuk lambat sikit kat office (offfice masa tu jauh-kat Nilai Campus)..Boss bagi kebenaran..bila dapat call dari mak..saya dan adik terus jer pergi hospital dan masa tu abah dah koma..

Memang sy, mak dan adik beradik yang lain x dapat terima hakikat masa tu...satu hari satu malam abah koma..hari tu saya dan adik beradik yang lain tidak pergi kerja dan adik bongsu saya tidak pergi kelas..tunggu abah di hopital..yang mengejutkan..Dr Wong kalau x silap nama dia, cakap yg sebenarnya jantung abah dah berenti 10 minit..bila mereka buat CPR..jantung kembali berdegup...tp dia beri tahu chances abah waktu tu 50-50.

Malam tu kami di minta untuk buat satu decision yang sangat sukar...nak x nak abah perlu buat dialisis..untuk buang toksin dalam badan..tapi at the same time dengan keadaan tekanan darah abah yang tidak stabil, x memungkinkan ia dia buat..akan memudaratkan pesakit..lebih2 lagi AFV (Aterio Venus Fistula-satu saluran yang di masukkan di tangan pesakit dialisis) dah x boleh berfungsi). So leher abah perlu di tebuk untuk masukkan saluran dialisis..Kami tanya doktor apa pro and conts kalau kami x buat and doktor said..kalau buat chances 2%, tp kalau x buat chances x ada langsung..so kami buat decison untuk minta dr lakukan juga dialisis walaupun berisiko tinggi.. tp x sempat...sbb dia dah pergi dulu..

Semasa malam tu, kami buat bacaan yasin ramai2 dan bergilir2 agar abah rasa tenang..dan in between that period, aku pergi dekat dengan abah..bisikkan yang aku minta maaf banyak2 kalau aku ada buat salah dan aku cakap yang dia perlu tunggu aku untuk tengok aku convo..naik pentas amik ijazah..masa tu Subhanallah..air mata dia menitis ke tepi pipi..aku tahu dia dengar apa yang aku cakap...aku sapu air mata dia yang mengalir...dan aku teruskan bacaan yasin aku sampai aku terlelap dengan sendiri..Mak masih lagi mengaji ..x tahu sampai bila..agaknya bila terpejam..dia terbangun semula...(sy sangat kagum dengan mak saya)..

Pagi tu dalam 4.30am saya tersedar bila dengar org bising2..bila tanya nurse..dia kata nak sedut kahak abah yang banyak..tp rasa pelik bila diorg macam kelam kabut..dan tutup tirai..x bagi kami tengok apa yg mereka buat...saya sangat heran waktu tu..so adik saya menggunakan kad as medical student di UM, minta untuk buat observation and nurse waktu tu mmg x boleh halang students medical nak buat observation..So mereka allowed adik saya untuk observed apa yang mereka buat..adik sy kata diorg buat CPR..yang mana mereka tekan dada abah..adik kata sangat kuat..sampai dia x sanggup nak tengok...bila doktor oncall masuk dia x bg my sis untuk observed lagi sbb kata nya ada relasionship..so observation x boleh dibuat..so lepas tu dalam 5.30 am..doktor cakap abah pergi buat selamanya...adik saya yati..terduduk jatuh bila dengar khabar ni..saya menagis kuat2 and abg saya peluk saya masa tu..katanya kita kena kuat..supaya mak saya kuat untuk hadapi hidup..

Alhamdulillah, kerja2 penyempurnaan senang dilakukan..tiada masalah lansung..di rumah..jiran2 dah bersedia dengan segala kelengkapan..Van Keselamatan UM pun siap menunggu nak bawa jenazah abah pulang..x perlu kami sewa ambulan atau apa2 kenderaan..terima kasih banyak2 kawan2 mak dan abah di Pangsapuri Inderaloka UM pantai Dalam...

Bila dah di mandikan dan di kapankan..kami anak beranak di benarkan untuk lihat dan cium abah buat kali terakhir..dengan syarat jangan ada air mata yang menitis..so kami sedaya upaya lap air mata supaya x menitis...ramai kawan2 abah,kawan2 adik, kawan2 saya especially kawan2 dari CFS turun melawat jenazah abah,..bg saya semangat..many thanks to my ex boss Mdm Norliza Abu Zaharin..keluarkan wang beli makanan untuk kami wpun kami x lalu untuk makan masa tu..

Dalam pukul 12.30 jenazah abah di bawa ke liang lahat dan di semadikan di situ..Semoga roh abah aman dan semoga rohnya di cucuri rahmat.. Ya Allah kau Ampunkan la dosa2 ku...dosa kedua ibu bapa ku..Ya Allah kau jauhkan la ayahanda ku daripada siksa kubur dan siksa api neraka..kalu luaskan alam kuburnya...Kau jadikan la alam kuburnya sebagai salah satu taman2 syurga..Aminn...

No comments:

Post a Comment